صفحات

۱۶ شهریور ۱۳۸۹

فرخوانِ به آتش کشیدن قرآن

«تری جونز» که کشیش کلیسای «گینسویل» در ایالت فلوریدا ست، فراخوانی برای به آتش کشیدن قرآن در روز 11 سپتامبر داده است. جونز همچنین خواهان این است که روز 11 سپتامبر به عنوان «روز جهانی سوزاندن قرآن» نامیده شود.
در همین رابطه ژنرال پترایس هم در مورد این کار - سوزاند قرآن - هشدار داده است و گفته که این کار جان هزاران سرباز را به خطر می اندازد. به این معنا که این کار می تواند سبب شود که مسلمانان نیروهای آمریکایی را بکشند. مثلا بمبی به خود ببندد و عملیات انتحاری - استشهادی- انجام دهند.
شخصا با این رفتارها مخالف هستم ولی باید با نگاهی همه جانبه به موضوع نگریست.
بسیاری این کار را - آتش زدن قرآن - بی احترامی به مسلمانان میدانند. چون این کتاب جدا از همه مسائل دیگر، برای بسیاری از مردمان محترم است. این کتاب را مقدس می دانند و دوست اش می دارند. برای همین است که اکنون هم خیلی ها میترسند که آتش زدن قرآن سبب شوند که برخی مسلمانان کارهای خشونت آمیز انجام دهند و سبب کشته شدن و زخمی شدن بساری مردم بی گناه شوند. مانند کارهایی که روزانه در عراق و افغانستان و ... از سوی همین مسلمانان انجام میشود و سبب مرگ بسیاری می شود.
ولی نکته این است که چرا مسلمانان چنین می کنند؟!
نخست این که، پرچم کشورها برای مردمان همان کشور مقدس و ارزشمند و برای همه مردم قابل احترام است. همین مسلمانان بارها و بارها پرچم کشورهایی چون آمریکا و اسرائیل و انگلیس و ... را آتش زده اند و میزنند. چرا مسلمانان این حق را به خود میدهند که با مقدسات مردمان دیگر رفتاری داشته باشند که دوست ندارند دیگران با مقدسات آن ها چنین رفتاری کنند؟ این یک نکته بود.
نکته دیگر هم این است که قرآن به گفته ی مسلمانان کتاب خدا ست و سخنان خداست و خود خدا نگهبان و نگهدار آن است. در یکی از سایت های خبری دیدم که کاربری گفته بود اتش زدن قرآن باعث می شود که عذاب عظیم بر آتش زنندگان قرآن وارد شود و ان ها هلاک شوند. نکته دوم این جاست که چرا مسلمانان پروانه نمیدهند خود الله از کتاب اش محافظت کند. این کار دو فایده دارد. اول اینکه این کار می تواند معجزه ای باشد و دلیلی برای این که این کتاب از سوی خدای قادر متعال است و می تواند سبب وارد شدن بسیاری از نامسلمانان به این دین شود به صورت فوج فوج. دوم هم اینکه گروهی از مردم که دشمن مسلمانان هستند از بین میروند. این دو فایده در نگر من امد و شاید فایده های دیگری هم باشد.
در آخر هم تاکید می کنم که من با هر کاری از این دست، مخالف هستم. آتش زدن پرچم و قرآن کاری زشت و بیخردانه است. ولی نگاه من به این موضوع از زاویه ای دیگر بود که مطرح کردم.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

1 نظرات:

mota گفت...

اغلب بر اين باور ناراست هستند كه نبرد انديشه هم، نبردي فيزيكي و رودروست. در واقع سوزاندن و كشتن و ويران كردن هميشه از نابخردان سر مي زند. آن كشيش يا راهب نادان مي پندارد با سوزاندن يك كتاب مي تواند رسوب را از ذهن ميليون ها مسلمان بزدايد. رسوبي كه برساخته تاريخ است و هزار و چهار صد قدمت دارد. و آن مسلمان متعصب به ذهن حقير خود باورانده است كه با حذف فيزيكي صورت مسئله و سوزاندن پرچم كافران و ملحدان همه چيز را محو و پاك كرده است و دين پاكش را پاسداري و نگهباني كرده است، غافل از آنكه ديني كه نادانها و نابخردان، پاسدارانش باشد، جايگاهي جز همان ذهن فرومايه آنان نخواهد داشت.
دين هم مانند همه كالاها متاعيست قابل عرضه و تقاضا. ماداميكه مشتري و تقاضايي براي آن وجود داشته باشد،دين فروشان هم بازارشان داغ است و نانشان در روغن. پس بكوشيم با بسط و نشر خودشناسي و دين شناسي، مشتري را از آنان بگيريم. در اينصورت بازار آنان خود بخود كساد خواهد شد و بساطشان بي هيچ جنگ و جدلي برچيده خواهد گرديد. با سوزاندن و آتش زدن و فحش و ناسزا به اين قديس و آن معصوم هرگز و هرگز رسوبات و فسيلهاي ذهني پاك نخواهد شد كه نخواهد شد.

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 وبلاگ شخصی داریوش رهازاد.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده